pátek 31. května 2013

Obleč se podle 40. let

40. léta jsou v dnešní době společně s 50. léty asi nejpopulárnějším obdobím. Mnoho dívek se chce dobou inspirovat na běžné nošení nebo si udělat karneval, ale není si jistá, jakou siluetu vlastně vytvořit. Je totiž lehké si čtřicítky splést s desetitelím po nich. Jak tedy na to?
Tento článek neukazuje, co si dámy oblékaly a jak se přesně od sebe lišily jednotlivé roky. Chci spíše destiletí komplexně pojmout pro ty, pro ktré jsou dobové detaily nadbytečné.

Pro koho se tento styl hodí
Jestliže chceš vypadat jako dívka z dobové módní ilustrace, musíš být hubená a mít úzké boky. Na takové dívky je silueta čtyřicítek určená. Pokud máš ale ženskou postavu, dosáhneš ideálu krásy této doby, ale šaty ty nebudou tolik sedět. Pro dívky s výraznějšími boky doporučím spíše 50. léta.
Obličej by měl být ideálně velmi štíhlý s plnými rty a výrazným obočím.

Šaty
Pro 40. léta platí pár zásad - vosí pas, objemná áčková sukně pod kolena a hranatá ramena. Další variantou je úzká sukně obepínající stehna. Nemusíš si hledat vyloženě šaty. Stačí sukně (ideálně s páskem) a k ní košile - tričko v nouzovém případě, to se nosilo spíš až v padesátých. Obecně - hranatost je ideál.
Košile by měla být zapnutá až ke krku či do malého
výstřihu V, maximálně malý hranatý výstřih. Pokud chceš mít šaty s velkým výstřihem, doporučuji vybrat střih, který obepíná prsa a nemá ramínka (to se nosilo hodně ke konci periody).
A jaký vybrat vzor? Nejlépe, když nebude žádný. Maximálně nějaké kárování nebo jemné motivy. Výrazné geometrické tvary a přechody si necháme pro 10.-30. léta.

Doplňky
S malým výstřihem nemusíš řešit korále. Jesli ale nějaké chceš, vyber si klasické kuličky obepnuté okolo krku. Pásky se už tak moc nenosily, ale přesto si ho vzít můžeš. Kabelku vyber jednoduchou, malou a hranatou.

Boty
Nosily se zavazovací střevíčky či střevíčky s uzavřením do půli nártu. Ke konci desetiletí se nárt postupn odkrýval. Výborné bude, když nebudou na botách chybět přesky.

Vlasy
Pojmout účesy ve 40. letech je velmi složité. Obecně lze říct, že se nosily dlouhé vlasy s velkými vlnami. Takového účesu dosáhneš snadno - natoč si vlasy i natáčky (po celé hlavě) a po sundání si je pořádně rozčeš (lze použít i kulmu, to ale nebude tak přirozené). Oblíbená byla zvednutá vlna nad čelem. Tu vytvoříš pomocí laku, fénu a kulatého hřebenu (někdo si pomáhá kulmou).
Další varianta - vlasy se zvedly navršek hlavy a vytvořily se z nich ,,roury", případně se ještě nechal drdol na temeni.
Pokud máš ráa jednoduchost, vytvoř si obyčejný drdol vzadu na krku, vlasy se ani nemusí vlnit. Tak se to nosilo na úplném konci desetiletí.
Klobouky byly - buď veliké ploché na temeni hlavy zdvihající se vzhůru nebo velikost jako obvod hlavy či menší, válcovité a položené nahoru na hlavu či nabok.  Samozřejmě se nosilo více typů, tžko je ale všechny pojmout.
Nejlépe, když si na internetu najdeš dobové fotografie, ilustrace či obrázky hereček a podle nich se budeš inspirovat. Nedoporučuji návody na Youtube.

Nalíčení
Zvýrazni si obočí. Cíl by měl být lomený oblouček - netřeba ale radikálně měnit svůj přirozený tvar. Pozor - už se nenosí úzké obočí, ale spíše širší tloušťka.
Na oči si dej tekutou černou linku a vytvoř si kočičí oči. Spodní víčko se také může zvýraznit - tak to ale dělaly jen dívky s hubeným obličejem.
Důležit je také rudá rtěnka.

To bylo k 40. létům. Doporučuji ještě najít pár dobových obrázků pro představu. Štěstí je, že dnešní móda se tímto obdobím vlmi inspiruje a proto je šance najít vhodné oblečení. Moderní líčení je téměř totožné se čtyřicítkami. 

Odkazy
Pokud si v tomto stylu nevíš rady, zkus ještě období přelomu 30. a 40. let, které najdeš zde.
Ke konci desetiletí se objevuje New Look, který se v některých věcech liší a něco o něm najdeš na tomto odkazu.





24 komentářů:

  1. Hezky zpracované. Móda se mi líbí. Jen nejsem tak štíhlá, takže ne úzkou pro mne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dřív taky nebyly všude jen ideály své doby :-)

      Vymazat
    2. Ja som sa veľa o tom dočítala tu https://retros.sk/

      Vymazat
  2. Podepsala se na tehdejší módě nějak válka? M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Četla jsem, že se móda začla vracet do jemnosti a ženskosti (40. i 50. takové opavdu jsou). Dlouhé vlasy, široké sukně atd. Na druhou stranu, 40. léta na módních ilustracích příliš ženské nejsou - hranatá postava, široká ramena, úzké boky. Takže těžko říct... Pro zajímavost - v 1. světová se podepsala opačně - vše se tak nějak ,,zmužtilo". Opět ale musím podotknout, že pokusy o obrat módy se děly už před rokem 1910 a válka je spíš tak nějak urychlila.

      Vymazat
  3. Mne sa strašne páčia účesy z tejto doby. Ale nejako som ešte neprišla nato ako také pekné vlny vytvoriť na mojej hlave. Mám na ne asi pridlhé vlasy:/
    DanyLoveLife

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na Youtube to dělají tak, že si dají na vlasy natáčky a pak to rozčešou - nebo si je natáčejí přes kulmu. Ale stejně to není ono, že. Já kulmu nemám, tak to nemůžu zkoušet, ale až mi trochu dorostou vlasy, zkusím udělat nějaký návod - snad se povede :-)

      Vymazat
  4. Moc hezky zpracované :) Mohla bych se zeptat, odkud autorka čerpala? :)

    OdpovědětVymazat
  5. Moc hezky zpracované :) Mohla bych se zeptat, odkud autorka čerpala? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! Tady čerpám ze své paměti, která se naplnila především pomocí knihou Od zlatých dvacátých opo Diora od Ludmily Kybalové, dále hodně dobovými módními ilustracemi a fotografiemi. Jsem ráda, že se ti článek líbí!

      Vymazat
  6. Jak zajímavé a fascinující
    Tvůj blog mi docela pomohl, když jsem se po návratu z exkurze v Osvětimi - Březince začala zajímat zprvu o druhou světovou a následně i o módu v tomto období historie a kreslila jsem na toto téma. Přes Google bych určitě sehnala nějaké obrázky, ale tady to mám i s čtivým a zajímavým výkladem! :)

    OdpovědětVymazat
  7. ahoj dovolím si nesouhlasit.Jsem baculka a ve 40.letech se cítím nejlíp.Reenactuji totiž Anglické letectvo 40.let a tak kromě uniformy musím oblíct i civil.Udělá to ženskou z každébaby která to na sebe jen navlíkne :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já také dávám přednost oblékání do stylu 40. let a nejsem vyzáblá. Ale kdybych byla hubená, tak to podle mě bude víc stylové. Je to asi záležitost názorů.
      Určitě se ale nad tvým postřehem zamyslím, oděv čtyřicítek jsi narozdíl ode mne vyzkoušela na vlastní kůži, tak určitě máš lepší představu než já:-)

      Vymazat
    2. Mám doma i pár origo kousků,4O. a 50.léta,něco ze 70.tek,mám moc ráda retro a vintage modu a nebojm se to nosit ven :-)a jsem ujetá na rukavice a klobouky :-) Alice

      Vymazat
  8. Ahoj,potřeba rady.Dělám 4é.léta,ale mám jen samé" obyčejné" oblečení.Na Army ples do Plzně "Back to 45" jsem chodila v uniformě,ale letos chci změnu.Jak mají vypadat správné společenské šaty na 40.léta?Děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, promiň za pozdní odpověď, snad není už úplně pozdě. Společenské šaty mají stejný střih jako ty běžné, mají akorát sukni na zem.
      Zde nějaké ukázky:
      http://4.bp.blogspot.com/-hRdpqYxV770/Tr_S_ppXeXI/AAAAAAAAASg/vX9N0q3WtRg/s1600/Evening_Dress_Bacall.png
      http://1.bp.blogspot.com/_DGIV87PGGWk/TSsqVPbf4fI/AAAAAAAAAKE/53wkV4hFvLA/s1600/1940s%2Bevening%2Bgown%2Bpattern.JPG
      http://media-cache-ak0.pinimg.com/736x/a1/6e/0d/a16e0dc81784ed8f0ed85641dc517eb6.jpg
      http://media-cache-ec0.pinimg.com/236x/73/3f/c5/733fc518a78612acbfb59bf5c10079f9.jpg
      http://patternvault.files.wordpress.com/2013/02/mccall7862.jpeg
      http://i26.photobucket.com/albums/c140/jcangiano/Images%20for%20Chronically%20Vintage/2013%20Chronically%20Vintage%20images/March%202013/il_570xN341852331_zps26a0a994.jpg4
      http://www.serendipityvintage.com/images/patterns/Butterick_4144.jpg
      http://media-cache-ec0.pinimg.com/236x/77/ac/60/77ac60d9c370abf77d129014da9d2907.jpg
      http://media-cache-ec0.pinimg.com/236x/9a/87/52/9a87527209421331ba739744425e1fe9.jpg

      Vymazat
  9. Dovolím si s pár věcmi nesouhlasit. Prvně se domnívám, že 40's měly poněkud větší záběr vzorů, než je zde popsáno - například zcela typické byly drobné kvítky. Souhlasím, že vzorů značně ubylo, ale i tak bych tomuto prvku věnovala asi více prostoru. Dále, a to je pravda čistě názorové, si myslím, že návody na Youtube jsou vcelku výborná záležitost. Samozřejmě člověk musí umět hledat, také netvořím účesy podle reenactorek, které propagují jakýsi svůj vlastní pin-up styl. Ale existují i seriozní návody, jako třeba ty pod hlavičkou stránky www.glamourdaze.com, které jsou skutečně dobové, takže těžko pohledáme něco přesnějšího... V neposlední řadě mám výhrady k zmiňovanému líčení - konkrétně k černé tužce na očích, jelikož jsem přesvědčená, že ve 40.letech make-upu značně ubylo a na oči se doporučovala maximálně řasenka, někdy i nic. Otázka je ovšem z kterého zdroje jste čerpala, protože je možné, že toto byl americký trend (já se zabývám především tuzemskou a evropskou módou)...Ale obecně bych to do klasických prvků 40's nezařadila. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za doplnění a i nesouhlas:-) Asi máte větší štěstí na ta videa. Samozřejmě jsem hodně dobrých videí našla, ale i hodně špatných... Čerpám především z amerických zdrojů, ale je pravda, že mám doma nějaký české časopisy. Jinak to přirovnání k součastnému líčení je už nepřesné, protože už je jiný rok, než kdy jsem článek psala. Děkuji!

      Vymazat
  10. https://www.youtube.com/watch?v=75TwRLgxMXo

    Přidávám ještě odkaz na jedno z dobových videí...Samozřejmě jde o líčení pro dívky, ale právě ty asi budou nejvíce zkoušet styl 40. let ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Glamourdaze mají skvělá videa.

      Vymazat
  11. Páni, to je opravdu krásný článek! Mám módu a hudbu čtyřicátých let strašně moc ráda. Rády bych se zeptala - jaká barva vlasů byla ideální? Možná jsem to tam někde přehlédla. Mám úplně světle hnědé, téměř blonďaté, i když z dobových obrázků jsem zahlédla spíše hodně tmavovlásek.

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...