neděle 24. února 2013

Historie klobouků v 19. století

Jestli tě zajímá historická móda, pojď si přečíst něco o vývoji pokrývek hlavy v 19. století. Připravila jsem si pro tebe stručný přehled s vlastními ilustracemi. Dodávám, že moje obrázky jsou autorské a nejedná se o překreslené kopie. Text vychází převážně z dobových módních ilustrací, občas jsem si dopomohla i literaturou (Kybalová Ludmila: Dějiny odívání; Od empíru k druhému rokoku, Doba turnýry a secese, Lidové noviny).
Zaměřila jsem se na hlavní proud, takže vynechávám turbanovou éru 30. let nebo třeba jezdecké kloboučky. Členění na desetiletí je poměrně nepřesné. V první polovině jsem to nechala být, ale pokud chceš článek brát hodně vážně, věz, že daná éra zasahovala do dalšího desetiletí vždy třeba ještě 3 roky.
Pojď se tedy podívat a zasnít.


0. léta
Po období rokoka se kloboučky stanou velmi střídmími. Nosí sečepečky s širokými krempami, které zasahují do obličeje. Zdobí se stužkami, ale vše je velmi jednoduché.

10. léta
V 10. letech začíná střídmost trochu nudit. Krempa se nadzvedává a klobouk má zvýšenou hlavu, která se bohatě zdobí stužkami, květinami, ale i peřím.

20. léta
Krempa už nemíří do výšky, ale nese vodorovnou linii. Hlavová část je stále zvýšená. Klobouk se zdobí výraznými aplikacemi a výrazná stuha se na ilustracích nosí volně, neuvázaná - předpokládám tedy, že tak bylo i v reálu.

30. léta
Empír dávno skončil a kloboukly nabírají nových rozměrů. Krempa se postupem desetiletí opět zvedá do výše, ale čepečky působí elegantnějším dojmem než v 10. letech. Moderní je zdobit klobouk rostlinými aplikacemi.

40. léta
Okraj klobouku se zkracuje, krempa je těsně u hlavy. Klobouk se velmi zjednodušuje, tentokrát jsou nejmodernější doplňky stužky.

50. léta
Krempa ustupuje a končí v místech, kde začínají vlasy. Okraj klobouku zdobí květiny či řasení. Celá čepec je stále těsně u hlavy.

60. léta
V 60. letech se začíná ráz klobouku měnit. Móda se vymaňuje z kremp obepínající hlavu. Klobouky jsou situované na temeno hlavy a dostávají klasický kloboukový vzhled. Také dekorativnost je o něco střídmější.

70. léta
Do roku 1877 jsou v módě vysoké vyčesané účesy. Klobouk se nosí vysoko na nich. Opět je velmi zdobený -stužkami, peřím, květinami atd. Klobouček drží volně, neváže se ke krku.

Přelom 70. a 80. léta
V letech 1878-1884 už vyčesané účesy moderní nejsou. Klobouček je malý a bývá mírně prohnutý a přivázaný stužkou ke krku.

80. léta
Mezi roky 1885 a 1892 se klobouk posouvá dopředu a pomocí stužek a per vytváří vertikální ráz. Působí spíše kompaktním dojmem.

90. léta
V letech 1894-1898 dostávají klobouky opět horizontální linii. Jsou poměrně široké, ale vždy mají pera (enbo stužky), které trčí do výšky.

1899
V roce 1899 se do módy začne dostávat silueta S, secesní prvek, a s ním se musí změnit i klobouk. na komplikovaný účes se do temene posazuje drobný klobouk s širokými krempami, který postupem času dosáhne typyckých velkých rozměrů, jak ho známe ve vrcholu secesní doby.


A nyní nějaké dobové ilustrace


10 komentářů:

  1. Zajímavý článek, překrásné obrázky :) Nejbližší jsou mi ty ke konci 19. století, 60. léta jsou také sympatická :) Dovedu si i představit, že bych něco takového normálně nosila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. Jé, a ty 60.tý jsem zapomněla dát mezi dobové obrázky. Rychle přidat!

      Vymazat
  2. Ty jsi opravdu umělkyně. Úžasně jsi to zpracovala. Velmi zajímavé počtění. Škoda že se v dnešní době už moc klobouky nenosí. Když v nějakém vyjdu jsem vedle lidí ve flísových mikinách za exota. No mně to až tak nevadí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju. Taky mi je líto, že se nenosí... A vím přesně, o čem mluvíš, co se týče nošení na veřejnosti. Jdou hlavně špatně sehnat, takové, co by sedly. Naštěstí mám doma umělou hlavu, tak se dám brzy do šití.

      Vymazat
  3. Aaaa.. nádhera. Všechny 90% těchto klobouků se mi líbí.. Někdy mi připadá, že čím větší klobouk, tím lepší klobouk :-D. Ale to je muj názor, že jo ;)

    PS: jsem ti strašně vděčná, za to jak si mi poradila na blogu s tím návrhářstvím :) díky moc ;-)

    OdpovědětVymazat
  4. Zdravim,
    moc se mi vse libi,,
    rada bych kdyby se ti chtelo, prijit se podivat, kdyz tocime nejake historicke filmy, treba bys mohla byt
    historickou poradkyni, na kostym nebo ucesy,,,, poradkyne pres historii,,dobove obleceni,,

    Bara74@centrum.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za pozvání, popřemýšlím o tom! :-)

      Vymazat
  5. Celkem zajímavě zpracováno, leč jako někdo kdo žije viktoriánskou érou vidím mezery v 60-80 letech 19. stol. Nutno dodat že není klobouk jako klobouk a nelze tedy vše zaškatulkovat do jednoho šuplíku.

    Tvrzení že: V 60. letech se móda se vymaňuje z kremp obepínající hlavu.( bylo by dobré dodat že se vyskytují hlavně bonnety, které jsou častokráte přeplněny voskovými květinami, stuhami apod.)

    - Klobouky jsou situované na temeno hlavy a dostávají klasický kloboukový vzhled. bylo by dobré specifikovat co je to KLASICKÝ KLOBOUKOVÝ VZHLED (toto je velmi relativní pojem )

    -Také dekorativnost je o něco střídmější. - dekorativnost klobouků je vysoká od peří přes stuhy, krajky,květiny apod. A to se ani nezmiňuji o ranních krajkových čepcích, které se objevují až do roku 1900.

    V 70 - 80 letech 19. století klobouky až tak malé nejsou. je důležité uvažovat také nad tím že i když se změní krempa, klobouky se zvýší do výšky, a to jak ozdobami tak celkovým tvarem.

    Zmínka o jehlicích by také byla dobrá, aby si někteří lidé nemysleli že klobouk seděl na vlasech sám od sebe. Mimoto zavazování na stuhu je velice oblíbené po celou dobu a opět záleží na typu kobouku a jeho vyžití.

    Článek je zajímavý, ale doporučuji ještě studovat pro prohloubení informací :)
    Berte to tedy jako dobře míněné rady :)

    Victorian Catherine

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Catherine, moc děkuji za tvé připomínky! Samozřejmě se nepovažuji za 100% znalce. Chtěla jsem článek pojmout hodně stručně, aby si čtenářky vytvořily přehled, přesto jsem asi nezmínila vše potřebné a sama kloboukovou módu neznám do úplných podrobností. Moc děkuji za doplnění a mám radost, že na můj blog zatrousil někdo, kdo sám starou módou žije:-)

      Vymazat
  6. Všechny jsou nádherné ♥ a ta móda 20. let 19. stol.: Taková trošku "neohrabaná" mi přijde :D

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...